Google Adsense

Dürüst Olun | İpek Ongun

Şimdiye kadar hep kendi okuduklarımdan altını çizip not aldıklarımı paylaşmıştım bu blog’ta. Bu kez bir ilki gerçekleştiriyorum ve oğlum Okan’ın altını çizdiği satırları taşıyorum buraya. Okan, ilkokul dördüncü sınıfa gidiyor ve Türkçe ders kitabında okuduğu metinden benim de hoşuma gideceğini düşündüğü bölümlerin altını çizip benimle paylaştı. “Belki blog’unda paylaşırsın” diye öneride de bulununca, bana da güzel bir Pazar aktivitesi oldu.


İzmir Anadolu Lisesi'nde bu kitabı okumuştum


Benim de ortaokul yıllarında severek okduğum İpek Ongun’un kısaltılmış metnini biz de bir kez daha kısaltıp aşağıdaki hale getirdik. Kendimize karşı dürüst olacağımız günler dileğiyle…


Size Saygı Duyulmasını İstiyorsanız Dürüst Olun


Sıradan insan olmak istemiyorsanız, dürüst olun. Yalnız burada anlatılmak istenen, “Büyüklerine yalan söyleme.” Türünde bir dürüstlük değil. Daha da güç olanı, kendine karşı dürüst olmaktır sözü edilen.


Bunu elde edebilmek için kendinizi olabildiğince tarafsız bir gözle incelemeniz gerek. İyi ve kötü bulduğunuz yanlarınızı, yeteneklerinizi sıralayın. Sonra da sizi iyi tanıyan birine, örneğin bir arkadaşınıza bu yazıyı okutun ve onun samimi fikrini alın.


Bu yazıyı yazarken kendinizi çok sert biçimde eleştirme hatasına da düşmeyin. Sonra da kendinize gülün yani çok da ciddiye almayın kendinizi. Unutmayın, kendisiyle barışık kişinin en önemli özelliklerinden biri kendine gülebilmesidir.


Diyelim ki bir konu tartışılıyor, size de fikriniz soruldu. Sakın düşünmeden, basmakalıp bir cümle fırlayıvermesin ağzınızdan. Çünkü bu, sıradanlıktır.


Durun! Düşünün ve ondan sonra kendi fikrinizi söyleyin. Çünkü o sizin fikriniz.


Söz edilen konu hakkında bilginiz yoksa “Bilmiyorum.” Deyin, olsun bitsin. Kulaktan dolma bilgilerle ya da duyduklarınızla yola çıkmayın.


Kendiniz görmeden, kendiniz duymadan, kendiniz gözlemlemeden, bir konu, bir insan, bir ülke hakkında klişe sözcükler ve fikirlerle konuşmayın. Bildiğiniz, tanıdığınız konular ve kimseler hakkında konuşun. Kendi gözleminize dayalı olsun söyledikleriniz, anlattıklarınız ve eleştiriniz. Bunlar klişe olmayacaktır, çünkü sizin görüş açınızı yansıtacaktır.


Kendinize karşı dürüst olmak sadece saygınlık değil, gelecekteki kararlarınızda isabet, başarı ve mutluluğu getirecektir.


Kendinize karşı dürüst olmayı bir yaşam biçimi olarak benimseyin.